Estudiar literatura amb una taula periòdica

Raúl Arévalo és professor de Lengua y Literatura Españolas a l’IES “La Foya” d’Elx i ha decidit motivar els alumnes de 3r de l’ESO a estudiar Historia de la Literatura amb una taula periòdica que ha elaborat ell mateix.

En paraules del professor i creador de la taula:

¿Considero que salirse de lo cotidiano y apostar por la parte creativa y visual ayuda a que la actividad perdure en el recuerdo y con ella los contenidos trabajados. Por otro lado, los alumnos tenían reciente el estudio de la tabla periódica al haber cursado el año pasado Física y Química. La tabla periódica posee, además, un formato peculiar compuesto por celdas y colores que se adaptaba perfectamente a mis objetivos.

Fitxa completa de la pràctica:

tabla_periodica_literatura_1

Nom del projecte: Una tabla periódica de la literatura

Autor: Raúl Arévalo

Any de realització: gener de 2018

Destinataris: alumnat del tercer curs de l’ESO

Àrea: Llengua i Literatura

Llengua: castellà

Descripció del procediment (passes a seguir):

  • Seleccionar 120 autors i autores que es convertirien en els símbols literaris de la taula.
  • Fer un sorteig per repartir dos autors a cada un dels estudiants dels dos grupos de 3r de l’ESO.
  • Explicar quina informació sobre l’autor ha de buscar cada alumne i com l’han de presentar:
    • escriure la data de naixement i de la mort entre parèntesi que equival a les valències en el símbol químic
    • inventar-se un símbol literari per a cada autor
    • posar el nom de l’autor/a en majúscules
    • redactar un breu resum de l’estil i l’obra de l’autor/a en 70 paraules on hi apareguen els aspectes principals de la seua trajectòria literària
    • localitza una cita textual d’un breu fragment d’una obra de l’autor
    • escriure el títol de tres obres de l’autor
    • buscar una imatge de l’autor
  • Elaborar fórmules literàries del conte popular, la novel·la històrica o la poesia reivindicativa, entre d’altres, perquè mitjançant el joc els alumnes esbrinen quins autors foren els més representatius de cada estil literari.

Presentació:

  1. Lliurar de forma individual tota la informació de forma manuscrita per tal d’habituar-se a fer els treballs amb cura i sense fer ús de correctors ortogràfics.
  2. El professor corregeix el material i a continuació dóna un model imprés en forma de graella on s’hi indica el tipus de lletra, tamany i com distribuir la informacio en el full. També es descriu com ajustar els marges, la tipografia i les columnes o tipus de textos.
  3. S’elabora un primer esborrany en un full en blanc.
  4. Si tot està correcte s’imprimeix la versió definitiva en un full en el color que corresponga segons l’època a la hi qual pertany.

 Objectiu principal:

Elaborar un mural acolorit que reflexe de forma original les diverses èpoques culturals de la història de la literatura espanyola i els principals corrents literaris que han anat sorgint de manera paralel·la als canvis socials i filosòfics, a partir de cent vint autors més representatius de la literatura. De manera que alumnes que

Objectius secundaris i Continguts:

  • Elaboració d’una taula periòdica dels 120 autors i autores més representatius de la Literatura Espanyola com Pablo Neruda, Rosalía de Castro o Don Juan Manuel .
  • Treball en equip de forma col·laborativa.
  • Elaboració de diversos esborranys fins arribar a la versió definitiva.
  • Cerca d’informació a la xarxa.
  • Lectura de textos expositius.
  • Selecció d’idees principals.
  • Redactar un resum.
  • Ús correcte de cometes (cites textuals, títols de contes i poemes), cursiva (títols d’obres)
  • Treball amb el processador de textos.
  • Assolir una visió general de la Història de la Literatura Espanyola: autors més representatius, obres principals i corrents literaris.
  • Reflexionar sobre la presentació de les diverses etapes culturals, la major o menor producció literària en unes èpoques enfront d’altres o la poca presència de la dona en el món literari al llarg de la història
  • L’augment de la literatura femenina a mesura que ens acostem a l’època contemporànea.
  • La influència de la filosofia.
  • Els canvis econòmics i socials en la creativitat literària.
  • Curiositats sobre la vida i les obres d’alguns escriptors.
  • La importància dels clàssics en l’actualitat.

A destacar:

Tots els alumnes han de presentar el treball perquè la taula estiga completa i per tant tenen part de responsabilitat sobre el resultat final.

Avaluació:

Està prevista l’avaluació de tres documents amb els respectius punts:

  • el primer esborrany: continguts, expressió, ortografia, etc.
  • la primera impressió en un full de color blanc: ús del processador de textos i seguiment de les instruccions
  • resultat final: esmenar totes les correccions assenyalades fins el moment

 

Font: Educación 3.0 i El Rincón de Patronio

 

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s