L’expressió dels sentiments a partir de la poesia

salida_maraton_con_dorsales

El Proyecte CREA (Creación de Recursos Educativos en Abierto) presenta el recurs: Dime cómo lo ves que està integrat per tres seqüències didàctiques enfocades a treballar la comprensió i la producció de textos escrits audiovisuals de tipus descriptiu

El primer recurs és: De visita al museo (descripció de personatges), el segon:  Catálogo de objetos imposibles  (descripció d’objectes) i el darrer: Poetízate (descripció dels sentiments, emocions i sensacions).

L’objectiu final del Projecte és córrer una “marató de poesia” on la meta és el cim del mont Parnàs on jauen els poetes i les muses. D’aquesta manera, aconseguim humanitzar la poesia, que penetre en els centres eductius i es passege pels carrers de les ciutats. Un altre objectiu és aconseguir que l’alumnat siga competent en el major nombre de llenguatges.

Pero, antes de coronar nuestras cabezas con laurel, tendremos que superar diferentes retos, que nos proporcionarán la insignias necesarias para seguir ascendiendo en la escala poética: “Aprendices de poeta”, “Poetas principiantes”… Todo dependerá de nuestra pericia contando sílabas, rimando versos, buscando metáforas…¿Os animáis a inscribiros en nuestra maratón? Afinemos liras y demos paso a la inspiración… ¡¡Abrimos fuego poético!!

Nom del projecte: Poetízate

Autor: Proyecte CREA (Junta de Extremadura)

Any de realització: 2018

Àrea: Lengua y Literatura castellana

Destinataris:

Alumnes dels primers nivells de l’ESO

Metodologia:

Proposta d’aprenentatge actiu i creatiu que segueix els principis de la metodologia ABP  i la gamificació. Tot amb el propòsit d’aconseguir una major motivació i participació per part de l’alumnat.

Aquesta metodologia s’inspira en un model d’ensenyament per competències on s’afig la gamificació.

 Tipus d’activitats:

Estan plantejades amb la finalitat de centrar l’interés dels alumnes

Seqüència d’activitats: (individuals i en equip; de forma conjunta i aïllada)

  • Fase Inicial. “Ens posem en marxa” i “Aprenem dels altres” es pretén: familiaritzar l’alumnat amb l’expressió de les emocions i aproximar-los als temes universals de la poesia.
    • Això és possible gràcies a jocs com:
      • Un equip ben avingut
      • El joc de les emocions
    • I a través d’activitats com:
      • Decàleg per a ser poeta
      • De poetes i poesia
      • Què conten els poemes?
  • Fase Intermèdia. Investigació, lectura, comprensió i anàlisi de textos i estudi de diferents recursos lingüístics a través de:  “El bagul de les paraules”.
    • En aquest cas, l’alumnat practica amb els trucs de poeta amb una doble intencionalitat: identificar-los i crear-ne de propis.
      • mètrica i recursos literaris
  • Fase Final. Ara és el moment de posar en pràctica tot allò que hem aprés fins el moment. “És el nostre torn”.

Tasca final:

  • Marató poètica
  • Recital poètic i exposició de les composicions elaborades
  •  Regalar poesia en llocs improvisats al carrer, places o racos de la ciutat on l’alumnat es convertix en joglars del segle XXI

Activitats:

  • Superació de reptes per arribar al cim del mont Parnàs
  • Els reptes estan relacionats amb la creació de diferents composicions poètiques
  • Amb la superació de cada repte tenen com a premi una insignia que es convertix en una categoria poètica diferent i els permet passar a un nou repte

Avaluació:

  • Cada secció acaba amb l’espai: “Uns minuts per a la reflexión”.
  • Rúbriques per al docent.
  • Dues seccions adreçades a l’alumnat:
    • Posa’t a prova.  Amb exercicis interactius autoavaluables, com un Pasapalabra (Educaplay), y d’altres activitats en LearningApps. La finalitat d’aquests exercicis és que l’alumnat comprove de forma individual el grau d’adquisició d’alguns dels coneixements i destreses que han treballat.

Eines i Recursos d’ajuda:

Guia Didàctica:

Útil perquè els docents hi trobaran tota la informació pel que fa a competències, continguts, estàndards d’aprenentatge del REA. A més  més, d’altres detalls per orientar i facilitar la resposta en marxa a l’aula: temporalització, ferramentes, instruments d’avaluació, etc.

(Tots els docents interessats a fer servir tot aquest material a l’aula poden descarregar l’arxiu font i editar-lo per adaptar-lo al seu context específic. Gràcies al programa eXeLearning.net, disponible per a Windows, Mac y Linux).

 

Font: Educarex

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s