Escriure “a cegues” per aprendre’n més

El Col·legi “CEU Jesús María” d’Alacant està d’enhorabona. Pablo J. Díaz Tenza, un dels seus docents, ha dissenyat una tasca col·laborativa perquè els seus alumnes de Primària aprenguen a contar històries al mateix temps que milloren la redacció.

Segons Pablo J. Díaz, conscient que en classe de llengua cal treballar per desenvolupar la competència lingüística dels estudiants, va decicidir centrar-se en la dimensió de l’expressió escrita en tot tipus de modalitats, formats i suports. D’aquesta manera, va posar en marxa una activitat on:

El alumnado fuera capaz de interiorizar las diferentes partes en que se divide una historia. Además, buscaba incluir un elemento divertido como agente motivador de la escritura creativa. Por otro lado, los estudiantes debían desarrollar con este ejercicio su habilidad de redacción. Diseñé un ejercicio de escritura creativa para llevarlo a cabo los primeros días del curso, ya que el único material que necesitaban era un folio y el deseo de que la clase funcionara como un grupo.

Les parts en què es divideix la tasca són:

  • Explicació teòrica sobre l’estructura d’una història (introducció, nus, desenllaç i moralina).
  • Proposta d’un exercici creatiu: escriptura d’una història a cegues:
    • reparteix un full
    • l’alumnat el doblega en quatre parts horitzontals
    • cada secció marcada pels doblecs l’han de destiar per escriure les quatre parts que es corresponen amb l’estructura abans explicada, però en grup
    • un/a alumne/a escriu una part i després d’anotar el seu nom la passa a un/a company/a situat a la seua dreta
    • es completen les quatre cares del full
  • En acabant, es llegeix la història en veu alta i, si volen, es pengen als murs de l’aula a la manera d’un mural.

escritura-creativa-lengua-primaria-ejercicio-e1547625687201-696x522

Més endavant, les classes es poden centrar en la millora de l’ortografia i de la presentació de la història, també de forma col·laborativa: cada estudiant/a elabora un esborrany de la història que té pensada contar i la lliura al professor que corregeix aspectes com la coherència i la correcció.

Font: Educación 3.0

 

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s