Reescriptura de la Caputxeta per a llegir i escriure

Javier Barba és mestre de Primària i formador de docents que ha triat el conte de La Caputxeta per motivar a llegir i escriure el seu alumnat.

L’experiència duta ha terme té com a objectiu que alumnat de 5é de Primària han d’elaborar una versió digital d’aquest conte popular. Destaca la reflexió sobre la Llengua i la Literatura, però també és molt important la creativitat.

caperucita-roja_3

En paraules de Javier B.:

En la vida en general, y a lo largo de la historia en particular, vemos que las cosas se repiten: las guerras, las crisis financieras, las historias de amor, la estructura del ADN… Los cuentos populares también porque se escriben una y otra vez, se cuentan sin cesar y se reescriben, aunque no siempre se respeta la versión original; de hecho, a veces ni siquiera se sabe cuál es la primera versión de un cuento.

Objectius:

  • Conéixer que, misteriosament, al llarg de la història també es repeteixens diferents versions dels contes.
  • Conéixer diferents versions del conte La Caputxeta Roja.
  • Conéixer les diferents il·lustracions del conte.
  • Crear una versió lliure en format WhatsApp.
  • Posar en pràctica alguns dels codis lingüístics estudiats prèviament.
  • Conéixer els diferents il·lustracions del conte.

Metodologia:

El treball cooperatiu, l’storytellig són la base d’aquesta experiència on els alumnes tenen l’oportunitat d’escoltar un conte per part del professor.

Fases:

Primera fase: El gran grup fa una presentació -de tipus expositiu- amb Genial.ly de 3 versions del conte. Gran part de l’exposició la fa el docent i es recolzarà amb il·lustracions.

Segona fase:

  • Es formen grups de 4 persones per a crear una història alternativa. És important reflexionar sobre la creació dels grups i el rol de cada membre. Prèviament s’ha de treballar la tipologia textual típica de la missatgeria i de les narracions. Per tant, es permeten les abreviacions, però mai les faltes d’ortografia.
  • Per grups fan una pluja d’idees sobre com es desenvoluparà la història, els personatges, el lloc, què passarà, etc.
  • Quan tinguen clar què fer comencen  redactar els missatges, creen emoticones i el disseny del dispositiu mòbil.

Tercera fase: Els diferents grups exposen a la resta la versió creada i posen èmfasi en la dramatització de la història, l’entonació i les emoticones, les onomatopeies o el narrador.

Materials:

  • Cartolina de color verd i blanc per a simular els missatges enviats via WhatsApp.
  • Paper continu de color marró clar per a dibuixar la silueta d’un telèfon mòbil.
  • Retoladors, tisores, cola d’enganxar, etc.

Avaluació:

De caràcter orientador: es valora l’actitud en el treball en grup, l’originalitat, la creativitat, l’adequació de l’ús del llenguatge a l’edat dels autors, el procés i l’exposició final. A l’inici de l’activitat es lliurarà una rúbrica perquè sàpien què s’espera d’ells i al final de cada exposició es deixarà un espai perquè els companys facen preguntes o crítiques al grup que ha exposat.

caperucita-roja_5.png

Font: Educación 3.0

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s