Avaluar de forma cooperativa i en grup té nota

Els exàmens cooperatius es basen en una metodologia activa que permet avaluar  -o mesurar el rendiment i els coneixements- l’alumnat organitzats en grups on resolaen les activitats en grups reduïts. Res a veure amb la forma tradicional d’avaluar de forma individual i separats.

Conceptes com inclusió, desenvolupament d’habilitats socials, responsabilitat, ajuda mutua i treball en equip, entre altres, esdevenen fonamentals.

Algunes experiències basades en aquest mètode són:

Este es mi barrio

Construyendo entornos cooperativos inclusivos’ 

Imagínate’.

Característiques i aplicació dels exàmens cooperatius:

  • el docent divideix la classe en grups heterogenis i diversos de 4 o 5 estudiants
  • cada alumne s’identifica amb un número
  • durant un temps marcat, el grup debateix i s’ajuden entre ells amb l’intercanvi d’opinions, arguments per tal d’arribar a un consens i completar les preguntes de l’examen
  • al final, el docent triarà un únic examen de cada grup i la nota que corresponga serà la mateixa per a tots els membres de l’equip

Juan Francisco Hernández Rodríguez, professor de Física i Matemàtiques en el Colegio Hispano Inglés de Santa Cruz de Tenerife, va posar en pràctica aquest mètode amb alumnat de 2n de Batxillerat. Segons la seua opinió:

Cada alumno no sólo se preocupa de hacerlo bien, sino de que sus compañeros también lo hagan porque les evalúo a todos, de ahí que lo hagan en equipo. A mí me funciona bastante bien.

Els beneficis d’aquesta nova manera d’avaluar, segons Juan Francisco, són:

  • adquisició de responsabilitat grupal
  • promou l’ajuda en benefici del grup
  • es treballa per a dur a terme un objectiu grupal, no individual
  • s’aprén que un exercici amb aquest plantejament és avaluable
  • es fomenta l’aprenentatge entre iguals, etc.

Santiago Moll, autor del bloc “Justifica tu  respuesta“, dóna pistes sobre com introduir per primera vegada els exàmens cooperatius, a més de com organitzar els equips d’aprenentatge.

Experiències docents amb exàmens cooperatius:

Está claro que lo que funciona en las actividades que realizamos en aprendizaje cooperativo es el refuerzo positivo. Cuando los chicos ven que su esfuerzo se traduce en una nota visible que mejora la anterior ponen esfuerzo y ganas”, apunta en esta entrada.

Isabel García del  Colegio San Vicente de Paúl en Benavente (Zamora)  com analitzar funcions en 1r de l’ESO.

 

 

Educación 3.0

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s