L’ ABP en 10 passes

L’ABP o aprenentatge basat en la resolució de problemes -basat en la metodologia Problem-Based-Learning (PBL)- és una metodologia on es planteja a l’alumnat un problema o situació que cal resoldre. Per aquest motiu, els animen a recaba la major informació possible per a trobar una solució correcta.

El problema o situació sol ser real i ubicat en el seu entorn pròxim i es pretén que els i les estudiants desenvolupen estratègies pròpies a través del coneixement, la investigació i la reflexió. Al mateix temps, es fomenta el treball en equip i cooperatiu per asolir l’objectiu final. També es potencien habilitats i destreses claus que els resultaran útils per a la vida adulta: la presa de solucions i una millor capacitat d’investigació i comunicació.

El paper del docent és de guia i planteja una sèrie de reptes.

Aquestes són les passes per a implantar amb èxit un ABProblemes, tal i com recull  aulaPlaneta en un decàleg: 

1. Planificació

  • definir els objectius i les competències que l’alumnat ha d’adquirir
  • triar el problema de la vida real en el qual basar-se per a dur-lo a terme
  • establir el temps del lliurament i els criteris d’avaluació

2. Organització dels grups.

  • fer grups de 5 a 8 persones
  • assignar els rols de moderador i secretari a dos membres del grup

3. Presentació del problema i aclariment dels termes.

  • presentació del problema per part del professor i aclariment de dubtes
  • indicar el temps de lliurament del treball fina.
  • establir els criteris d’avaluació

4. Definició del problema.

  • els equips dialoguen per tal d’identificar el problema i el docent fa de guia o tutor

5. Pluja d’idees.

  • cada alumne exposa els seus coneixements sobre el cas i anota totes les idees per a avaluar-les més tard

6. Plantejament de respostes i hipòtesis.

  • els alumnes ja tenen estructurat el problema i també l’han exposat,  ara és el torn de relacionar idees i plantejar possibles respostes tot i donant la seua opinió de forma ordenada
  • el docent ha de qüestionar les propostes perquè l’alumnat puga descartar les hipòtesis que fallen

7. Formulació dels objectius d’aprenentatge.

  • durant el diàleg van sorgint conceptes i dilemes que els alumnes són incapaços de resoldre i ara és el moment de formular-se els objectius d’aprenentatge i definir les estratègies
  • el docent els anima continuament perquè siguen creatius

8. Investigació.

  • l’alumnat aconsegueix les dades i coneixements necessaris per afrontar el problema a través de llibres, revistes, diaris, pàgines webs, entrevistes a experts, experiments o la realització d’estudis de camp i maquetes

9. Síntesi i presentació.

  • posada en comú de la infromació recopilada
  • sintetitzar la informació i desenvolupen una resposta al problema en el format que consideren adequat
  • es presenta la solució davant la resta de la classe

10. Avaluació i autoavaluació.

  • el docent avaluarà el treball de l’alumnat i els anima a avaluar els companys i autoavaluar-se ells mateixos

 

 

Font: Educación 3.0

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s