Projectes: Lectura i Tic

ESPAI ON COMPARTIR PROJECTES, RECURSOS I PROPOSTES DIVERSES RELACIONADES AMB ELS LLIBRES, LA LITERATURA I LA LECTURA QUE TINGUEN LES TIC COM A FIL CONDUCTOR

TREBALLAR PER PROJECTES A “LA CASA DEL FUTUR”

experiencia-practica-projectia-edebe-696x522Aquest professor (Víctor Rodríguez) va trobar un clima ideal en el seu nou centre de treball. L’alumnat mostrava un bon comportament i estaven avesats a treballar en grup i, malgrat el caràcter humil del centre, va decidir apostar per l’ABP en el Claustre de professors.

Continua llegint.


TRIA LA TEUA AVENTURA AMB QUEVEDO  A TWITTER

quevedo-1132x670

La “Fantástica Academía Española” ha obert un fil a twitter perquè tots els usuaris interessants diguen la seua sobre un exemplar perdut de El Buscón, de Quevedo.

Continua llegint.


TUILITERATURA PER APRENDRE ORTOGRAFIA

20160628_070450.jpg

D

Continua llegint.


TORNA LA FÀBRICA DE XOCOLATE  WONKA / “LACASITOS”

img_rocarceller_20190221-154322_imagenes_lv_otras_fuentes_golden-kdAB-U46612834368wz-992x558@LaVanguardia-WebSi troben un dels tickets daurats  podràn visitar la fàbrica i tindran assegurat els Lacasitos fins els 18 anys, aixó sí, perquè consideren que el xocolate no els pot faltar als xiquets.

Continua llegint.


MOTIVAR AMB MEMES

ddd

Raúl Opazo és el nom d’un professor de Primària de Xile que pensa que la millor manera de motivar els seus alumnes és posant en marxa recursos més enllà del currículum; com ara els memes.

Continua llegint.


“EL MAGO DE OZ”  PER A PRIMÀRIA

emocionario-696x521

Un projecte que demostra com és d’interessant introduir el joc en el procés d’ensenyament i aprenentatge. La gamificació forma part de les metodologies actives i cada vegada tenen més presència en les aules de tots els nivells educatius on el joc es presenta com una estratègia d’ensenyament i aprenentatge d’èxit.

Continua llegint.


REESCRIPTURA DE LA CAPUTXETA PER A LLEGIR I ESCRIURE

destaca-cuento-caperucita-roja.png

  • Conéixer que, misteriosament, al llarg de la història també es repeteixens diferents versions dels contes.
  • Conéixer diferents versions del conte La Caputxeta Roja.
  • Conéixer les diferents il·lustracions del conte.
  • Crear una versió lliure en format WhatsApp.
  • Posar en pràctica alguns dels codis lingüístics estudiats prèviament.
  • Conéixer les diferents il·lustracions del conte.

Continua llegint.


ELEMENTA: UNA TAULA PERIÒDICA DE DONES CIENTÍFIQUES

DzIFoGYWoAAAlst

Teresa Valdés-Solís es una enginyera química que li donat un nou sentit a la taula periòdica en substituir els elements per dones científiques. Quan va crear aquest recurs  educatiu, que ha anomenat “Elementa”, en l’any 2018 no va dubtar a compartir-lo a través de les xarxes socials i el feed back no va tardar a arribar.

Continua llegint.


UNA ESCOLA COM UN CONTE DE FADES

Animación-lectura

El projecte està dissenyat de manera que tots gaudeixquen dels llibres, del joc i de la lectura al màxim. Per començar, cada alumne ha de llegir un total de 15 llibres a l’any de la “Motxilla de la imaginació viatgera”. En cada classe hi ha una motxilla amb un llibre per a cada alumne i un altre per als pares amb companyia d’un quadern de bitàcora.

Continua llegint.


ESCRIURE “A CEGUES” PER APRENDRE MÉS

escritura-creativa-lengua-primaria-ejercicio-e1547625687201-696x522.jpg

El alumnado fuera capaz de interiorizar las diferentes partes en que se divide una historia. Además, buscaba incluir un elemento divertido como agente motivador de la escritura creativa. Por otro lado, los estudiantes debían desarrollar con este ejercicio su habilidad de redacción. Diseñé un ejercicio de escritura creativa para llevarlo a cabo los primeros días del curso, ya que el único material que necesitaban era un folio y el deseo de que la clase funcionara como un grupo.

Continua llegint.


CARTES PELS DRETS HUMANS A SECUNDÀRIA

2019011210125876270.jpg

L’objectiu de la campanya és aportar una nova visió dels problemes socials fora de le nostres fronteres i que no sempre visibilitzen els mitjans de comunicació. D’aquesta manera, es proposa una marató d’enviament de cartes solidàries on demanen respecte pels drets humans. Abans, es treballen a les aules continguts filosòfics per possibilitar un major coneixement de la manca de llibertats i drets en moltes societats actuals.

Continua llegint.


FIRST BOOKS O CITES LECTORES A SECUNDÀRIA

838060-600-338.jpg

Jules Verne, Charlotte Brönte, Carlos Ruíz Zafón, John Green o Blue Jeans són alguns dels autors que els alumnes de l’IES “Santa Eulalia” han triat. El propòsit va més enllà que l’estrictament literari perquè els professors han organitzat una cita a cegues, similar al programa de televisió “First Dates”, perquè l’alumnat es conega a través de les recomanacions de les lectures que més els agraden.

Continua llegint.


EL MAPA DELS “VERSOS AL PASO” DE MADRID

ffff.jpg

Unes 200.000 mil persones, anomenades els Caçaversos, s’han proposat buscar el major nombre de passos de vianants per a localitzar les frases que fins ara sumen 1.100 versos i que s’han organitzat en un mapa interactiu que els inclou tots.

Continua llegint.


L’EXPRESSIÓ DELS SENTIMENTS A PARTIR DE LA POESIA

salida_maraton_con_dorsales.png

L’objectiu final del Projecte és córrer una “marató de poesia” on la meta és el cim del mont Parnàs on jauen els poetes i les muses. D’aquesta manera, aconseguim humanitzar la poesia i que penetre en els centres eductius i es passege pels carrers de les ciutats. Un altre objectiu és aconseguir que l’alumnat siga competent en el major nombre de llenguatges.

Continua llegint.


SUBMERGITS DINS LA LITERATURA. UNA ESCAPE ROOM EN SECUNDARIA

c700x420.jpg

La lectura de los textos literarios forman parte importante de las aficiones de muchas personas. La Literatura, además de otras posibilidades, ofrece una oportunidad para ocupar el ocio sumergiéndonos en dmundos distintos, conociendo otras formas

de vivir, aprendiendo sobre otras culturas…

Continua llegint.


EL 23F MINUT A MINUT MÉS DE TRENTA-CINC ANYS DESPRÉS

14562551234167.jpg

El 23F fou un dia històric per a la història de l’estat espanyol, però no tots els llibres de text en parlen i els pocs que ho fan no solen coincidir. Amb la intenció de conéixer millor aquell moment tan decisiu per a la vida política i social d’una època, els alumnes del col·legi “Humanitas” de Tres Cantos (Madrid) van recrear en temps real l’assalt al Congrés dels Diputats a través de Twitter.

Continua llegint.

 


BIBLIOTUBERS A L’ESO PER FOMENTAR LA LECTURA

bibliotubers_01.jpg

  • Tots els divendres es reuneixen durant una hora i mitja per a posar en comú les lectures.
  • Fan lectures en grup.
  • Queden amb altres booktubers que han llegit i criticat el mateix llibre.
  • Elaboren la biografia de l’autor acompanyada de dibuixos dels personatges principals, frases destacades, etc. en una cartolina.
  • Exposen els treballs a la biblioteca.

Continua llegint.


JUGAR AMB LA POESIA AMB ELS MÉS MENUTS

tarro_papeles

  • Animar els més menuts a escriure els seus primers versos
  • Ensenyar-los a jugar amb les paraules i els seus significats
  • Fomentar l’expresió de les pròpies emocions i percepcions i així millorar les competències comunicatives
  • Aplicar una de les tècniques literàries clàsiques de la poesia i també de la literatura infantil
  • Perdre la por a escriure les pròpies composicions

Continua llegint.


CONÉIXER LES FILÒSOFES AMB

destacada_filosofia_cogigoqr

El propòsit és visibilitzar les dones que han destacat en el camp de la filosofia però de les quals ens ha arribat poca informació. Hipàtia de Alexandria, Hanna Arendt o María Zambrano són alguns dels noms de les dones que han aportat molt a la filosofia de tots els temps. Sembla que els temaris acadèmics les han oblidat i per això l’experiència de Mario Corrales ha tingut tant d’èxit.

Continua llegint.


UNA BOTELLA PER FOMENTAR LA LECTURA I L’ESCRIPTURA ENTRE ELS MÉS MENUTS

misterios-en-una-botella-1.jpeg

La divisió per rols que ajuda a la creació de motivació, expectatives positives de resolució i un ambient de grup, participació i col·laboració. Es formen equips de 4 estudiants i s’explica que aniran canviant de rol.

Continua llegint.


UN CLUB DE LECTURA EN VALENCIÀ AMB PREMI

activa-orihuela-epa-premio.jpg

Aquest projecte que la campellera Mirella va elaborar quan treballava a l’Escola d’Adults d’Oriola (Baix Segura) té un doble mèrit perquè a més de la qualitat i del gran encert dels contiguts ha comptat amb la participació d’un grup d’alumnes d’aquesta localitat castellanoparlant que estudia valencià.

Continua llegint.


dd (2).jpgMEMES PER A ANALITZAR UNA OBRA LITERÀRIA

Més tard, va demanar a les alumnes que representaren en una cartolina i mitjançant dibuixos un dels capítols del llibre de Cien años de soledad. El seu propòsit no era avaluar la qualitat dels dibuixos, sinó l’originalitat. Després de penjar a les parets del centre els pòsters els va fotografiar i pujar al Facebook. Ningú s’imaginava que en poc temps tingueren tants  comentaris i  “M’agrada“.

Continua llegint.


UN MISTERI AMB MOLTS SEGUIDORS

dijeeyjwsaamfhe

Un misteriós missatge escrit a llapis en un tros de paper higiènic va fer que saltara l’alarma, però encara hi ha més. L’home vestia una samarreta que pertanyia al dissenyador. Decidit a esclarir el misteri, Bartual va seguir l’home i va descobrir que al final del carrer hi havia un hotel idèntic al seu.

Continua llegint.


UN LAPBOOK ANALÒGIC PER TREBALLAR ELS LLIBRES DE LECTURA

d

L’activitat final del trimestre ha consistit en l’elaboració d’un lapbook, un tipus de llibre fet amb cartolina que recull informació sobre un tema determinat.

  • Alumnes de 2n Curs de l’Educació Secundària Obligatòria.
  • Elaborar lapbooks amb cartolines.
  • Presentar els aspectes rellevants sobre l’autor/a del llibre, personatges, argument, estructura i l’opinió personal.

Continua llegint.


UNA ALTRA MANERA D’EDUCAR A TRAVÉS DE L’AMOR EN LA POESIA CLÀSSICA

llocs webs dels professors
llocs webs dels professors
  • Triar un poeta i un dels seus poemes de forma voluntària
  • Elaboració d’una presentació en format pechakucha
  • Confecció d’un videopoema
  • Compartir el material al bloc o wiki del professor

Continua llegint.


LA HISTÒRIA DE “ROMEU I JULIETA” A TWITTER

C_n9BmUXgAANhkG
L’equip del projecte al complet
  • lectura del llibre Romeu i Julieta
  • adaptació per part dels alumnes a l’època contemporània (argot, vídeos i música)
  • cada personatge era interpretat per tres persones
  • creació i dissenys del  caràcter, un passat, relacions i vida en les xarxes socials de cada personatge de l’obra
  • representació final a Twitter

Continua llegint.


UN DICCIONARI FET PELS MÉS MENUTS

javier_naranjo

  • Cielo: Donde sale el día (Duván Arnulfo Arango, 8 años)
  • Colombia: Es un partido de fútbol (Diego Giraldo, 8 años)
  • Dinero: Cosa de interés para los demás con lo cual se hacen amigos y no tener esto, hace enemigos (Ana María Noreña, 12 años)
  • Dios: Es el amor con pelo largo y poderes (Ana Milena Hurtado, 5 años)
  • Envidia: Tirarle piedras a los amigos (Alejandro Tobón, 7 años)
  • Iglesia: Donde uno va a perdonar a Dios (Natalia Bueno, 7 años)

Continua llegint.


CREEM UN MUSEU LITERARI PER VISITAR AUTORS/ES

4a879ea6-48fa-485f-bdd7-2a1ac039c299

  • El joc de les descripcions
  • Un treball d’investigació
  • Què en diuen els mestres?
  • Què en sabem dels adjectius?
  • Tot i analitzant textos
  • Una audio… què?
  • Navegant per la literatura
  • El dur ofici de l’escriptor
  • Un, dos, tres… estem gravant!
  • Ens anem al museu!

Continua llegint.


UN CATÀLEG D’OBJECTES IMPOSSIBLES PER TREBALLAR ELS TEXTOS DESCRIPTIUS I ELS PUBLICITARIS

14d0ec34-ab34-42a8-958b-c71a65c8e7b6

  • Inventar un objecte i descriure’l.
  • Editar i publicar un catàleg.
  • Elaborar un vídeo publicitari per promocionar el catàleg.

Continua llegint.


TIRANT LO BLANC: UN TRENCACLOSQUES EN FORMAT WEBQUEST

VALENCIA-3-ESO-2016_UT_05_ACTIVITAT_03_inici-214x300

  • HistoriadorHauràs de cercar informació sobre la vida de Joanot Martorell i l’argument de la seua obra. 
  • AventurerHauràs de cercar informació sobre l’estructura de l’obra i remarcar els viatges que fa Tirant (Anglaterra, Sicília i Rodes, a l’Imperi Grec, de Constantinoble fins el nord d’Àfrica).
  • Fotògraf.  Arreplega diverses fotografies referides a Joanot Martorell i Tirant. També arreplega informació sobre els personatges.

Continua llegint.


QUIN LLIBRE REGALARIES A UNA DONA EMPRESONADA?
 a_las_olvidadas
1 – Por favor piénsalo bien. La respuesta no es fácil. Intenta ponerte en sus rejas, intenta no juzgarla, sólo pensar en un libro capaz de alejarla de allí . Reflexión, empatía, acción.
 
2 – Hazte con ese libro. Puede ser nuevo, de segunda mano o tuyo.
 
3 – Escribe una dedicatoria en las primeras páginas del libro. Las dedicatorias son importantes, nos van a crear un vínculo con ellas, y les reconfortarán.
 
4 – Incluye dentro del libro una nota con tu nombre completo y la razón por la que has elegido el libro que vas a donar. En unas líneas sabrás para qué.

Contiua llegint.


1507980132_294582_1507981419_sumario_normal

APRENDRE HISTÒRIA AMB UN GRUP DE WHATSAPP

  • cada alumne prepara un guió
  • entre tots seleccionen les millors idees per a elaborar el guió definitiu
  • es reparteixen els rols on cada alumne representa un regne
  • a continuació el professor crea el grup (tot i canviant el nom del contacte)
  • una alumna informa a cada alumne/regne sobre què ha d’escriure

Continua llegint.


PREMI LITERARI “LOS INMORTALES”

lectora-Inmortales-2017-18-Herencia3

Los y las jóvenes participantes deberán leerse y valorar de manera crítica las tres novelas seleccionadas para, posteriormente, elegir democráticamente cuál de ellas es la ganadora. Además, tendrán la oportunidad de conocer personalmente a los tres autores finalistas en distintos encuentros que tendrán con ellos.

Continua llegint.


PLA LECTOR SOBRE “LES ALTRES” ESCRIPTORES ESPANYOLES DEL SEGLE XIX

plan-literata-768x469

Mi decisión fue la de dedicar todo aquel verano (2017) a leer a literatas, mujeres que fueron escritoras en la España del XIX y que hemos olvidado – al menos los no expertos en literatura de la época – en las notas a pie de página.

Continua llegint.


article

ENTRE CAVALLERS, MERCADERS I PAGESOS DE L’EDAT MITJANA

La vida quotidiana, els usos i els costums de l’Edat Mitjana ara són molt més divertits que mai gràcies a un projecte per a l’ESO.

Continua llegint.


A LA CACERA DEL TRESOR DEL: “MECANOSCRIT DE SEGON ORIGEN”
images
Consisteix a desenvolupar una unitat didàctica o un nucli d’activitat concret utilitzant les TAC a l’aula. A més, aconsegueixen despertar l’interès de l’alumnat i permeten treballar diferents continguts segons el ritme d’aprenentatge de cada alumne.

ESTUDIAR LITERATURA AMB UNA TAULA PERIÒDICA

dsc_3925

  • Seleccionar 120 autors i autores que seran els símbols literaris de la taula.
  • Fer un sorteig per repartir dos autors a cada un dels estudiants dels dos grupos de 3r de l’ESO. 
  • Explicar quina informació sobre l’autor ha de buscar cada alumne i com l’han de presentar.
  • Elaborar fórmules literàries del conte popular, la novel·la històrica o la poesia reivindicativa.

Continua llegint.


articleDE LA DEMOCRÀCIA ATENIENSE A L’ELABORACIÓ D’UNA DEFINICIÓ
  • Formular conjectures sobre el contingut d’un text.
  • Obtenir informació per satisfer un objectiu de lectura a partir de fonts diverses.
  • Organitzar la informació en una graella.
  • Inferir el significat de una paraula a partir de l’etimologia o del context.

Continua llegint.


CARTA AL MEU “JO” DEL FUTUR

escriptura-creativa-03

[…] a partir de l’audició de la cançó: A mi yo de ayer -del poeta i cantant de rap madrileny- Rayden els alumnes han d’escriure una carta al seu jo del futur.

Continua llegint.


LLEGIR A CANVI D’INTERNET O COM FOMENTAR LA LECTURA DES DE CASA

madre-italianaUna mare ha decidit “obligar” els fills a cercar pistes en diversos llibres per accedir a la contrasenya o paraula clau del wifi. Cada setmana la paraula clau canviava i això era un estimulant perquè els fills iniciaren noves lectures. Tot un repte que s’ha donat a conéixer arreu del món.

Continua llegint.


ELABORAR UNA CRONOLOGIA

article

Secuencia de actividades con el objetivo de enseñar a confeccionar cronologías: selección de información relevante, uso de determinados esquemas sintácticos y utilización de recursos paratextuales.

Continua llegint.


literatura-el-modernismo-y-la-generacin-del-98-6-638
BIOGRAFIES NOVEL·LADES SEGONS L’ABP
  • Crear un guió per a novel·lar les dades personals de forma fictícia.
  • Elaborar un vídeo o àudio de la biografia novel·lada.
  • Presentació dels treballs a classe.

Continua llegint.


 120908 PREMIS LITERARIS MANDARACHE i HACHE
Durante todo el curso escolar los estudiantes reciben clases de escritura y literatura a modo de seminario, con el fin de generar procesos de crecimiento en el mundo del libro y la creación literaria continuados en el tiempo y en un nivel profundo.
 

d1871ea9dbf3d67fd8f64693f3373a37 (2)
MATEMÀTIQUES I LECTURA
Se pretende que sea la comprensión lectora la que determine el placer por la lectura y que, a su vez, sea ésta la que revierta en la adquisición de los conocimientos.

fragonard-la-lectora

El projecte: Fomento de la Escritura Creativa en Twitter desenvolupat per l’equip de Leer.es proposa l’elaboració de relats col·laboratius en la xarxa social twitter i lectors de tota mena hi van estar convidats a dir la seua.